La textura és una qualitat física de tots els objectes de la realitat. Quan toquem qualsevol cosa del món que ens envolta tenim immediatament una sensació de la seva textura: sabem si la cosa és rugosa o suau, si és fibrosa o llisa, aspra o fina, sedosa, punxant, enganxosa, peluda, seca, humida, greixosa, lliscant… Totes aquestes sensacions són “tàctils” (es noten amb el tacte) i, alhora, moltes vegades també van acompanyades d’una sensació “visual” (es capta amb la mirada). Per exemple, una superfície peluda sabem que és peluda abans de tocar-la, perquè la veiem i sabem quina sensació dóna. La textura d’un suèter de llana sabem que serà més o menys suau només en veure-la, perquè coneixem bé aquesta sensació.
La textura física de les coses es pot imitar amb mitjans artístics i plàstics (mitjans “plàstics” es refereix a tècniques i recursos que s’utilitzen en la matèria de l’educació visual i plàstica). Cada cop que imitem les textures físiques de la realitat amb mitjans artístics i plàstics podem dir que estem creant una textura visual. I com ho fem això? Quins elements visuals utilitzem per a imitar les textures reals?
Bàsicament fem servir dos tipus d’elements: els que pertanyen al domini del TRAÇ i els que pertanyen al domini del COLOR.
A la família del TRAÇ podem posar-hi: el PUNT (la tècnica del “puntejat”) , la LÍNIA (la tècnica de fer “trames” i “ratllats” , i la tècnica de fer “grafismes” i escriptures) i totes les formes de GUIXAR (ratllar, esborrallar, gargotejar, que apliquem quan fem servir els llapis en un dibuix.)
A la família del COLOR hi entren tots els tons diferents de l’Arc de Sant Martí, i totes les seves barreges, “gradacions” (clars, foscos, difuminats) i “matisos” (diversos matisoso de blau, verd, groc, etc.). En aquesta família també hi entra el Blanc i el Negre, que són una mena de colors molt especials i totalment extrems.
Un cop haguem entès això, podem comprendre molt bé a què ens referim quan a classe demanem de crear una “TEXTURA GRÀFICA“. Si apliquem les tècniques de la família del TRAÇ a una forma concreta qualsevol, estem creant una textura gràfica. Si, a més, afegim una mica de treball de la família del COLOR, encara podem millorar molt la nostra textura gràfica. D’aquesta manera aconseguirem d’imitar moltes sensacions de la textura de la realitat, o produirem textures inventades i abstractes igualment suggestives i interessants.